„Ceea ce nu poti masura… nu poti controla”
Peter Drucker
Ca multi antreprenori la inceput de drum, acum cativa ani, si eu la randul meu am investit prost, am investit fara sa vad toata imaginea, fara sa fac o analiza completa si fara sa am un plan clar. Pentru ca am pornit si am inchis cateva idei de afaceri si dupa ceva costuri pe care le-am produs pentru ca nu masuram corect ceea ce trebuia am inceput sa caut solutii: am mers la specialisti in domeniul respectiv, am cautat instrumente de masurare… si am gasit posibile solutii, am stabilit cateva reguli de baza la pornirea unei afaceri, unui plan de afaceri. Pornind de la ideea ca vrei sa-ti duci afacerea la urmatorul nivel sau vrei sa-ti pornesti noua afacere cu dreptul, indiferent de cifra actuala sau planificata de afaceri, te poti intreba cum poti masura ca ti-ai atins obiectivul propus. Setarea obiectivelor pentru un business este imperios necesara daca vrei sa ai un business care creste, care se dezvolta sau care trece pragul de X lei. Exista instrumente pe care le poti obtine gratuit si exista instrumente care pot costa cateva mii sau sute de mii de euro. Implementarea instrumentelor platite tine in mare parte de specialistii pe care-i contractezi sa-ti implementeze acele instrumente in companie si care in mod normal stiu cel mai bine cum sa optimizeze si sa foloseasca la maxim solutiile contractate dar si tu ai o mare raspundere ca ei sa poata implementa si ca vei respecta cele implementate. Firmele specializate in consultanta vin la tine si dupa analiza completa a nevoilor companiei tale iti pot oferi cele mai bune solutii pentru ceea ce vrei sa obtii.
Cand vorbim de instrumente Gratuite aici intervine dorinta ta de a obtine ceea ce ti-ai propus. De cele mai multe ori descoperim instrumente oferite gratuit si care sunt foarte valoroase, dar pe care nu le punem niciodata in practica, din pacate L. Sunt studii care dovedesc ca omul este mult mai motivat sa inceapa sa aplice ceea ce invata daca a platit un cost – indiferent cat de mic, indiferent ca e vorba de o suma de bani sau un barter. Faptul ca te costa ceva te poate ajuta sa implementezi mai repede ceea ce ai invatat. Cand spun gratuit ma refer ca nu are un cost in bani clar dar in mod normal tot exista un cost: macar de timp si tot este un cost.
Pentru ca e bine sa faci o analiza clara inainte de incepi un business nou sau sa duci business-ul actual la urmatorul nivel, iti propun cateva astfel de instrumente gratuite, care desi nu costa bani, necesita implicarea ta directa si echidistanta fata de lucrurile care pot aparea in urma analizei facute. Cateva instrumente pentru business sunt A.I.D.A – despre care am vorbit deja aici si tine in principal de produs si lansare, am scris aici despre S.M.A.R.T. cand vorbim de setarea obiectivelor si am scris aici despre analiza S.W.O.T. cand vorbim despre masurarea punctelor forte, a punctelor slabe, a amenintarilor sau a oportunitatilor afacerii noastre, sau analiza P.E.S.T. despre care urmeaza sa scriu in randurile urmatoare.
Analiza P.E.S.T. este un instrument strategic si se refera la analiza factorilor externi care pot si vor influenta viitoarea afacere. Indiferent ca este o afacere fizica sau online, de comert produse sau servicii, indiferent de obiectul activitatii, factorii externi vor influenta intr-un grad mai mare sau mai mic viitorul afacerii. Este necesar sa avem imaginea de ansamblu a mediului in care ne desfasuram activitatea. Analiza PEST este foarte usor de facut si poate dezvolta o imagine mai clara a viitorului pe care-l doresti pentru afacerea ta. Este o analiza de strategie care poate influenta planul de marketing, planul lansarii de produse noi si chiar planul de investitii viitoare. Exista mai multe variatii ale analizei sau denumiri diferite (S.T.E.P.)dar cele mai intalnite variante sunt PEST si PESTEL.
Acronimul P.E.S.T. se refera la factori externi si anume: P – politici / E – economici / S – sociali / T – tehnologici la care se pot adauga (P.E.S.T.)E.L. – E – ecologici / L – legislativ. Tine de fiecare ce varianta prefera si in functie de domeniul de activitate dar cea mai raspindita forma si suficient de clarificatoare pentru inceput este cea initiala de P.E.S.T.
Daca analiza S.W.O.T. ne contureaza o imagine a validitatii unei afaceri sau a unei idei si poate face o analiza a unei organizatii, analiza P.E.S.T. este o analiza a macromediului in care dorim sa activam si ne poate ajuta sa masuram situatia reala a pietei unde vrem sa intram, potentialul afacerii in zona respectiva, accesul facil sau nu in piata dorita, dezvoltarea sau declinul unei piete potentiale si factori externi care ne pot influenta foarte mult idea. Ideal ar fi ca analiza PEST sa fie facuta inaintea analizei SWOT pentru ca ne ajuta sa descoperim inclusiv factorii utili pentru S.W.O.T.. Sa analizam putin la ce se refera PEST.
Factorii Politici: aici e clar ca ne referim la mediul politic, la strategiile guvernamentale sau lipsa lor, subventiile acordate sau dupa caz reducerile de impozite, taxe si alte scutiri existente sau din contra accize adaugate pentru domeniul x sau y. Putem sa luam in calcul birocratia, coruptia, restrictii de comert, politici de import-export, politici legate de brevete, drepturile si obligatiile angajatilor, obligatiile agentilor economici, legile privind poluarea sau chiar regulamentul GDPR. Sunt foarte importante toate aceste aspecte si altele care tin de mediul politic din tara in general sau poate chiar din zona specifica desfasurarii activitatii pentru ca pot aparea norme locale privind poluarea, taxarea sau zone de restrictii pentru acces auto. Stabilitatea politica sau lipsa stabilitatii poate influenta in mod major rezultatele unei companii asa ca nu trebuie ignorati acesti factori.
Factorii Economici: indicatorii macroeconomici: inflatie, PIB, rata somajului, rata de crestere a dobanzilor, nivelul de trai si nivelul de consum, cresterea economica, cursurile valutare, disponibilitatea creditelor, politici monetare si fiscale, fluctuatiile preturilor, tendintele pietei bursiere, etc. Acesti factori influenteaza modul in care companiile functioneaza. De exemplu o rata a somajului scazuta arata o crestere a pietei de consum dar arata si faptul ca vor creste costurile cu forta de munca.
Factorii sociali: aici includem datele demografice, rezultatele educatiei, sanatatea comunitatii, aspecte culturale, nivelul educational, stilul de viata al populatiei, varsta medie din zona vizata, atitudinea fata de produsele oferite, atitudinea fata de timp liber, cariera, atitudini locale fata de economisire si investitii, accentul pe siguranta, obiceiuri de cumparare, ratele de imigrare si emigrare, distributia pe sexe, dimensiunea si structura familiilor, minoritati. Cand vorbim de proiecte internationale sau la nivel de tara, aceste aspecte sunt evidente si se pot obtine usor. Atentie ca la nivel local/regional acestea se pot schimba in totalitate. De exemplu la nivel de tara nivelul de educatie poate sa fie unul superior pe cand la nivel de regiune specifica din tara nivelul educatiei poate sa fie la polul opus.
Factorii tehnologici: suntem in secolul in care tehnologia se schimba zilnic. Informatia se multiplica si distribuie la un nivel incredibil, de necrezut acum cativa zeci de ani. Inovatiile si schimbarile tehnologice dau de cele mai multe ori tonul in multe industrii. Putem lua in calcul, in functie de domeniul de activitate, cercetarea din domeniul respectiv si prototipurile, accesul la cele mai noi tehnologii, accesul la internet, stimulente tehnologice si legislatia privind tehnologia. Schimbarile tehnologice determina costurile, calitatea si eficienta produselor.
O analiza atenta si o pregatire conform rezultatelor analizei poate duce o companie la nivelul urmator sau o pot lansa in momentul oportun precum lipsa unei analize poate termina o afacere inca de la inceput. Schimbarile apar neanuntat de multe ori in mediul in care activezi dar o imagine mai clara asupra cat mai multor factori care pot influenta afacerea te pot pregati inainte pentru a nu fi luat prin surpindere. Orice schimbare produsa in mediul in care activezi determina cererea si oferta si nivelul de pret. Analiza PEST este un instrument pentru a intelege modul in care macromediul va afecteaza sau influenteaza afacerea si viitorul afacerii si poate duce la planificare succesului afacerii.
Sa avem Spor!
Facebook Comments