Schimbă-ți perspectiva si-ți vei găsi singur soluțiile!
Asta e primul lucru pe care un Coach te poate insoti in proces sa-l faci: sa-ti schimbi perspectiva, sa iesi din propria poveste si din „exterior” sa-ti gasesti solutiile potrivite pentru tine in acest moment.
Coaching-ul este o interactiune intre doi oameni: un Coach antrenat si acreditat si un Client care are sau vrea sa-si defineasca un obiectiv sau care doreste sa-si descopere o solutie pentru o problema actuala. Coaching-ul este o conversatie structurata, un dialog, un proces care faciliteaza schimbarea, dezvoltarea si automat evolutia clientului. Este un parteneriat in care Coach-ul este un facilitator al schimbarii necesare Clientului pentru atingerea obiectivului stabilit de el sau pentru gasirea solutiei pentru problema expusa. In interactiunea coach-client Coach-ul este doar facilitator si sprijina Clientul fara a-i da solutii, fara a-i seta obiective ci doar un „partener tacut” pe drumul ales de client. Coach-ul realizeaza acest lucru de pe o pozitie de egalitate, insotindu-l pe client in procesul de identificare a propriilor solutii si metode de a-si atinge obiectivele.

International Coach Federation (ICF)
Cea mai importanta Asociatie Internationala ce ofera Acreditare de Coach defineste coaching-ul drept „ un parteneriat cu clientul, intr-un proces creativ care provoaca gandirea si care il inspira pe acesta sa isi maximizeze potentialul personal si profesional.”
Coachingul profesionist este o relatie profesionala evolutiva, care ajuta oamenii sa obtina rezultate extraordinare in viata, cariera, profesia sau in afacerea lor, sau in organizatia din care fac parte. Prin procesul de coaching clientii aprofundeaza cunostinte, isi imbunatatesc performantele si isi imbogatesc calitatea vietii“ completeaza ICF-ul. In definitia ICF se pune accent pe doua cuvinte importante: Creativitate si Potential.
In cadrul procesului de coaching, Coach-ul provoaca tiparele de gandire ale clientului, ajutandu-l pe acesta sa descopere, sa identifice si sa incerce noi solutii, creative, adaptate realitatii situatiei. Rezultatele procesului de coaching se vad in atingerea potentialului clientului prin noi metode descoperite de el prin prisma faptului ca a privit situatia adusa in intalnirea de coaching dintr-un alt unghi. Clientul este provocat (in sensul bun) de Coach prin cele cateva instrumente pe care Coach-ul este antrenat sa le foloseasca: o parte din ele sunt dialogul, ascultarea activa, intrebarile structurate, menite sa-i provoace clientului largirea perspectivei deschizand astfel noi cai si optiuni de actiune. Coach-ul antrenat nu poate si nu va oferi clientului solutii sau raspunsuri ci doar faciliteaza acestuia gasirea de noi abordari pentru a-si gasi propriile raspunsuri.
Multi dintre noi avem diverse tipare pe care le folosim, diverse blocaje si limite impuse cu sau fara intentie. Printr-un proces de coaching aceste tipare, blocaje, limite sunt provocate si privite dintr-un alt unghi ceea ce duce la noi descoperiri legate de resurse, optiuni pe care le poate folosi intr-un mod nou. Intr-un proces de coaching clientul se redescopera, se provoaca si-si utilizeaza potentialul existent care pana inaintea procesului era blocat inutil sau cum spune o vorba celebra: nu vedea padurea din cauza copacilor.
Un aspect important al procesului de coaching este ca ajuta clientul sa se focuseze asupra posibilelor solutii si nu pe problema existenta. Coach-ul sustine clientul sa-si deschida orizontul, sa-si largeasca perspectiva si sa priveasca problema dintr-un alt unghi pentru a descoperi cea mai viabila solutie pentru el in momentul respectiv.
Definitii ale expertilor in Coaching
Miles Downey
In cartea sa „Effective Coaching” pune accent pe faptul ca acest proces de coaching este un proces activ de invatare ce livreaza rezultate sustenabile: „ Datorita faptului ca pune accent pe invatare si deoarece increderea clientului este amplificata (am reusit asta de unul singur!), cresterea performantei este in mod normal sustinuta pentru o perioada mai lunga de timp si va avea impact asupra zonelor care nu au fost in mod direct subiectul sesiunilor de coaching” . Clientul descopera si adopta noi comportamente si modele de actiune pentru o situatie anume dar pe care le poate folosi in toate ariile vietii sale in situatii diferite.
Alain Cardon
In „Dictionar de Coaching comentat” pune accent pe faptul ca doar clientul isi poate gasi propriile solutii fara raspunsuri din partea Coachului: „ Coachingul este o abordare care consta in acompanierea unor clienti intru definirea propriilor lor ambitii si in cautarea propriilor lor solutii. Competentele unui coach se bazeaza intru totul pe cunostintele si pe expertiza dobandite de client in universul sau specific si personal. Altfel spus, Coach-ul nu-i ofera clientului raspunsuri, tocmai pentru ca-l considera pe acesta principalul expert in propriul domeniu.”
Perry Zeus and Suzanne Skiffington
In cartea lor „Coaching in organizatii” cei doi definesc coaching-ul ca fiind un dialog „Coaching-ul este in esenta o conversatie, un dialog intre coach si clientul sau, intre indrumator si cel indrumat, intr-un context productiv, focalizat pe obtinerea de rezultate. Coaching-ul presupune invatare.”
Graham Lee
In cartea sa „Coaching pentru lideri de la performanta individuala la dezvoltare organizationala” defineste scopul coaching-ului de echipa astfel „ Scopul coaching-ului de echipa este de a sprijini dezvoltarea performantei colective a echipei, intr-un mod continuu si masurabil, astfel incat rezultatul operational al ansamblului echipei sa depaseasca suma potentialului fiecarui membru in parte.”
John Withmore
Considerat „parintele coaching-ului” in cartea sa „Coaching pentru performanta” defineste procesul de coaching punand accent pe potentialul descoperit de client, astfel: „ Coaching inseamna a elibera potentialul persoanelor pentru a maximiza propria lor performanta. Inseama ai ajuta pe oameni sa invete ei insisi mai degraba decat a-i invata propriu-zis ceva.”
Max Landsberg
In cartea sa „Coaching” defineste coaching-ul tot prin prisma performantelor si al capacitatii de invatare astfel: „ Coaching-ul urmareste ridicarea nivelului calitativ al performantelor si al capacitatii de invatare al celorlalti. Implica furnizarea feedback-ului dar si alte tehnici ca motivarea si folosirea eficienta a intrebarilor.”
Joseph O`Connor and Andrea Lages
O alta definitie a Coaching-ului se leaga de visare si schimbare. Joseph O`Connor si Andrea Lages – „Coaching cu NLP” definesc procesul spunand „ Ce are de-a face coachingul cu visele? Coachingul se refera la schimbare, la a aduce lucruri noi in vietile oamenilor. Coachul este un magician al schimbarii, care examineaza cartile de joc de care dispuneti, pentru a va ajuta sa jucati mai bine acea mana.”