„Liderii nu forțează oamenii să îi urmeze, ei îi invită într-o călătorie”.
Charles S. Lauer
S-a dovedit deja ca productivitatea este strict legata de fericire. E clar ca daca ai o echipa fericita, multumita, productivitatea si rezultatele or sa fie in crestere. Si cum orice echipa are un manager, un lider, e clar ca atitudinea oamenilor din echipa tine foarte mult de atitudinea liderului. Liderii remarcabili sunt deschisi cu angajatii lor si comunica, inspira si incurajeaza dezvoltarea fiecarui membru al echipei. Cu toate ca majoritatea aspirantilor la pozitia de lideri cunosc multe lucruri pe care ar trebui sa le faca sau sa le evite… uita sau omit, iar asta ii descalifica din pozitia de lider in fata echipei, uneori fara sa-si dea seama. Daca totusi isi dau seama exista si reversul medaliei si pot practica anumite lucruri pentru a ajunge in pozitia de lider. Haideti sa vedem in antiteza 12 lucruri de evitat si 12 lucruri de exersat. Azi vorbim despre cele de evitat iar in partea a II-a despre cele de exersat.
12 lucruri pe care majoritatea managerilor le stiu si le tot repeta gresit dar trebuie uitate si inlocuite:
- 1. Controlul – considera ca trebuie sa aiba mereu controlul si cedeaza foarte greu sau deloc controlul asupra anumitor lucruri cu toate ca nu pot sustine tot proiectul. Daca ai oameni in echipa care sa te ajute in atingerea obiectivelor e obligatoriu sa stii cand sa cedezi controlul si cui.
- 2. Indecizia – si indecizia este de fapt tot o decizie! Indecizia arata slabiciune si orice manager trebuie sa stie cand sa decida si sa-si asume deciziile. Echipa nu poate functiona bine daca liderul este indecis si nu stie directia, nu cunoaste planul.
- 3. Incapatanarea – cand un sef considera ca doar el stie cum se face, a pierdut entuziasmul si productivitatea echipei instantaneu. Intotdeauna pot aparea solutii noi si eficiente daca lasi echipa sa functioneze si o sustii.
- 4. Rezistenta la schimbare – cand sefii uita ca schimbarea aduce de cele mai multe ori crestere, dezvoltare si poate eficientizare. Rezistenta la schimbare a sefului aduce de cele mai multe ori pierderi pentru companie, echipa si profit.
- 5. Lipsa viziunii – viziunea este foarte importanta daca un sef vrea sa ajunga lider. Liderii buni au viziune si planifica pe termen lung transmitand echipei viziunea si pasii necesari.
- 6. Frica – folosesc frica pentru a conduce – ceea ce nu mai functioneaza in companiile de azi. Daca managerul inca considera ca trebuie sa conduca echipa prin frica impusa… nu prea are ce sa caute in varful echipei.
- 7. Furia – daca seful e tot timpul furios- angajatii or sa fie tot timpul furiosi si automat echipa pierde. Furia se transmite de sus in jos si un sef in permanenta furios nu face decat sa taie elanul echipei si sa creasca nivelul de furie si frustrare al fiecarui membru.
- 8. Vina – daca seful nu e niciodata vinovat… are o problema 🙂 . Daca invinovatesti mereu membrii echipei si tu primesti doar uralele ceva e defect acolo. Oamenii din echipa produc rezultatele care aduc laude deci sunt ale lor.
- 9. Aroganta – e cea mai neplacuta senzatie pentru un coleg din echipa sa descopere aroganta sefului. Aroganta indeparteaza oamenii si nu poate intari echipe sau creste rezultate. Asa se omoara si productivitatea si inovarea.
- 10. Acoperirea tuturor task-urilor mici – e in regula ca un sef sa cunoasca fiecare pas pe care colegii lui il au de facut pentru proiect dar nu inseamna ca trebuie sa-l faca el. Timpul pe care-l pierde cu task-uri mici mananca resurse ale echipei si erodeaza increderea. Pana la urma fiecare om din echipa stie ce are de facut.
- 11. Emotii – folosesc doar emotiile in luarea deciziilor si nu se bazeaza pe date, pe detalii. E chiar de evitat sa decizi emotional legat de proiectele in care esti implicat. Pot exista si exceptii dar daca e o practica des intalnita cu siguranta rezultatele nu sunt cele mai bune.
- 12. Nepotismul – ca tot e un cuvant des intalnit la noi 🙁 . Seful care foloseste nepotismul pentru alegerea oamenilor din echipa uitand de performanta sau aptitudini nu are cum sa ajunga lider. Oamenii pe care-i ajuti sa creasca te duc pe drumul spre leadership nu functiile pe care le acorzi pe criterii gresite.
Daca acum conduci deja o echipa sau daca este in planul tau sa conduci o echipa poti incepe sa exersezi evitarea acestor obiceiuri pana devin parte din trecutul tau. Nu doar ca manager trebuie evitate, ci prima oara ca om. Sunt lucruri sensibile care te indeparteaza de planurile tale si de anturajul care te poate sustine in atingerea planurilor tale.
„Este o insusire regeasca sa faci bine si sa ramai surd la insulte” – Antistene
O sa vedem in partea a II-a 12 lucruri de exersat pentru un viitor lider. Pana atunci…
Sa avem spor la evitat!

Trackbacks/Pingbacks