„Un om care îndrăzneşte să risipească o oră din timpul său nu a descoperit valoarea vieţii”

Charles Darwin

Vrei să fii ocupat sau eficient? Ai impresia că ai foarte multe de făcut, ai impresia că lucrezi continuu şi parcă nu se vede nimic? Se poate să repeţi câteva greşeli din lista de mai jos! Dacă vrei să devii mai eficient şi automat cu mai mult timp la dispoziţie să faci ce ai tu în plan asigură-te că nu ai aceste obiceiuri anti-productivitate. Dacă le ai, alege pe rând dintre ele şi elimină-le înlocuindu-le cu varianta lor productivă. Nu uita că depinde de tine cum îţi organizezi timpul iar dacă nu-l organizezi… ei bine asta e prima greşeală. Citeşte şi conştientizează dacă le faci şi tu pe celelalte 14 de mai jos:

  1. Nu ai un plan – dacă nu ai un plan scris pentru ce ai de făcut nu ai cum să controlezi cât eşti de eficient. E simplu: ceea ce nu măsori, nu controlezi. Detaliază planul: ce etape sunt, cât durează, cine le poate face, etc.
  2. Stai prea mult să plănuieşti – e foarte bun un plan şi în funcţie de proiect e normal să fie cât mai detaliat, dar asta nu înseamnă că rămâi blocat în plan – scrie-l şi îl mai poţi ajusta pe parcurs dacă este nevoie, dar nu-l lăsa să-ţi consume cel mai mult timp.
  3. Amâni – dacă amâni lucrurile, nu se rezolvă, ci doar se amplifică şi-ţi aglomerează o altă perioadă de timp. Rezolvă ce ai de rezolvat, când ai trecut în plan că faci asta.
  4. Perfecţionismul – da ştiu, şi mie mi-a luat mult să înţeleg că nu există „perfecţiune” şi asta m-a costat timp şi eficiență. Începe cu ce ai şi de unde eşti… orice se poate îmbunătăţi, nu trebuie să aştepţi momentul perfect.
  5. Nu delegi – unele lucruri pur şi simplu pot să fie făcute de alţii mult mai bine şi poate chiar mai repede – nu ai cum să le ştii pe toate şi nici nu ai de ce să faci lucruri pe care pot să le facă alţii pentru care sunt mai pregătiţi şi cărora de cele mai multe ori le consuma mai puţin timp.
  6. Spui DA mult prea repede şi oricui, la orice . Există în dicţionar şi NU şi ar fi bine să înveţi să-l foloseşti dacă vrei să devii productiv şi eficient. Poţi refuza politicos şi nu pierzi nimic: câştigi timp pentru eficienţa ta. Nu-i poţi ajuta pe toţi şi cu atât mai mult nu-i poţi ajuta pe alţii dacă nu înveţi să te ajuţi pe tine prima oară.
  7. Eşti indecis – şi asta este tot o formă de amânare – Indecizia este tot o decizie aşa că nu te duce spre eficiență, ci te îndepărtează. Există metode simple de a lua decizii rapid, decizii care amânate nu fac decât să omoare productivitatea.
  8. Ai prea multe opţiuni şi informaţii – învaţă să-ţi sortezi ideile şi informaţiile care vin spre tine. Deasemenea selectarea dintre toate opțiunile trebuie să o faci de la început pentru finalizarea proiectului/planului. E bine să ştii că ai mereu şi alte opţiuni, dar alege dintre ele ca să nu rămâi blocat.
  9. Stai jos la birou fără să te ridici şi fără să iei pauze. Faptul că stai blocat ore în şir fără să te ridici nu te face mai productiv, ci mai tensionat şi mai încordat. Corpul are nevoie de mişcare şi cu siguranţă o pauză de 5 minute şi un pahar cu apă îţi detensionează muşchii, inclusiv creierul… care produce eficiență.
  10. Verifici prea des e-mail-ul, reţelele de socializare, ştiri, mesaje, etc. Acestea sunt cele mai mari consumatoare de timp şi productivitate. Alocă-ţi timp special şi pentru acestea – nu are rost să te minţi că nu o să le verifici – dar respectă şi când şi cât timp ai decis că petreci pentru ele.
  11. Refuzi să înveţi abilităţi noi. Cu siguranţă orice abilitate ai avea, poate să fie îmbunătăţită şi eficientizată. Depinde de abilitatea necesară, dar toate au evoluat: tehnologia te poate ajuta, noile informaţii din domeniul tău, noi soluţii apărute, etc. Trebuie să fii la zi cu evoluţia domeniului tău ca să devii mai eficient pentru că timpul este singura resursă care nu se întoarce şi orice ajutor în privinţa timpului este binevenit oricând.
  12. Petreci timp (prea mult timp) în faţa televizorului. Păi asta e timp…..- completează tu cum crezi. Este timp pe care-l poţi folosi pentru a-ţi antrena abilităţile necesare sau timp pe care-l poţi folosi cu familia şi să-ţi creşti starea de spirit, care odată crescută ridică nivelul oxitocinei (denumit alături de serotonină şi hormonul fericirii J ). Da, este foarte important să petreci timp cu cei dragi şi chiar făcând networking pentru a-ţi creşte eficienţa.
  13. Nu eşti în mediul potrivit – dacă în jurul tău sunt colegi mai puţin eficienţi (să nu le spunem leneşi, delăsători, etc J ) nici tu nu-ţi vei creşte eficiența, aşa că schimbă mediul!
  14. Uiţi viziunea – uiţi ce vrei să obţii prin planul tău – sunt task-uri care pot fi neplăcute pentru tine, dar dacă totuşi doar tu le poţi face, adu-ţi aminte de ce ai început… o să-ţi creşti singur starea de bine şi automat eficiența.

Acestea sunt doar câteva „greşeli” pe care le repetăm şi pierdem din eficienţă. Ce înseamnă că pierdem din eficiență: că proiectul oricum trebuie dus la final, dar în loc să-l ducem în 3 zile, o să dureze 5 zile, aşa că … 2 zile puteau să fie folosite în avantajul nostru… altfel.  Începi prin a-ţi măsura ceea ce faci acum, vezi unde eşti, vezi ce repeţi din cele de mai sus zilnic şi, pe rând, începe să le elimini.

Asta e cheia eficienţei: să măsori ce faci şi să găseşti o variantă să-l faci într-un timp mai scurt.

Angel Răducanu

Să avem spor !

Angel Raducanu Coach

 

 

Facebook Comments

Translate »

Știu că timpul nostru este prețios!

Hai alături de noi în comunitate

 

Te-ai abonat cu SUCCES!

Share This